środa, 27 marca 2013

Mikrokontrolery - jak zacząć ?

       
    Kilka lat temu rozpoczęła się moja przygoda z mikrokontrolerami. Programowaniem zainteresował mnie kolega z klasy. Postanowiłem zrealizować pierwszy układ elektroniczny oparty o mikrokontroler. W tedy padło magiczne pytanie " Jak zacząć ? " Poszperałem w internecie i pomęczyłem mojego kolegę zadając mu szereg pytań. Wybór padł na mikrokontroler firmy Atmel z rodziny AVR.Zakupiłem małą czarną kostkę, programator , płytkę uniwersalna , pozostałą drobnice elektroniczną i się zaczęło wielkie programowanie. Gwizdało , bity się przeciskały przez przewody, i w końcu udało mi się - zapaliła się dioda LED. Tak wyglądały moje początki z programowaniem czarnych kostek. 
Chciałbym polecić taka przygodę, każdemu kto lubi pisać programy i czystą elektronikę w postaci kabelków, lutownicy i cyny. 

Ale Jak zacząć?

Proponuję od wyboru mikrokontrolera, AVR-y są przyjemnymi układami, łatwe w zrozumieniu zasad programowania, budowy systemu mikroprocesorowego. Polecam zacząć swoją przygodę od ATMEGI , układy tej serii są bogato wyposażone w różne interfejsy, takie jak UART, I2C, SPI, posiadają dużą ilość pamięci na program, wiele wyprowadzeń ( portów ) Starczą na długi czas aby zapoznać się z szeroką gamą funkcji jaką posiada rodzina AVR. 

Makieta
               
 Kolejnym elementem w jaki polecam się zaopatrzyć jest dobra makieta dydaktyczna. Przetestowałem kilka makiet ale jednak zdecydowałem się ostatecznie na makiety oferowane przez firmę Propox. Taka makieta pozwala mi do tej pory wykonywać testowe układy zanim zostanie zaprojektowana gotowa płytka PCB.Na tej makiecie sa niemal wszystkie elementy pozwalające sprawdzić poszczególne bloki mikrokontrolera. A jak nie ma to można zamontować potrzebne nam elementy czy moduły na dodatkowym polu obok mikrokontrolera.

Literatura

Ktoś mógłby powiedzieć, że w dobie internetu książki to przeżytek, jednak polecam zapoznać się z kilkoma publikacjami poświęconymi czy to programowaniu mikrokontrolerów, czy zasadom jakie obowiązują przy projektowaniu systemów mikroprocesorowych. Z pomocą przychodzą nam książki wydawnictwa BTC. 


Wiem ..... zaraz jak ktoś zobaczy słoro BASCOM to zacznie narzekać, i się denerwować , ale poczekajmy z emocjami. Dla osób początkujących Bascom będzie bardziej przydatny i nie odstraszy ich od zabawy w programowanie. Ja sam napisałem wiele programów i to po kilka tysięcy linii kodu do poważnych projektów właśnie w Bascom - ie. A tym, którzy mają jakieś obiekcje do tego języka, to polecam ASSEMBLER lub C. Niech każdy wybiera taki język programowania jaki mu się spodoba. I w jakim będzie mu najlepiej pisać..
Warto też poczytać o różnych problemach i sposobach radzenia sobie z nimi przy projektowaniu systemów mikroprocesorowych. Nawet obecnie projektując układy elektroniczne sięgam do różnego typu literatury aby zobaczyć jak sobie radzić z problemami lub jakie problemy mogą czekać na mnie w trakcie projektowania systemu.  Dlatego często sięgam do swojego zbioru książek, w biblioteczce domowej. Często też wzbogacam ją o nowe książki. 

Język programowania.

Mikrokontrolery AVR można programować w trzech językach , ASSEMBLER, C, BASCOM - jaki wybrać najlepiej ?

Nie wiem - pisałem w trzech , ale mi spodobał się BASCOM i przy nim zostałem. Dla osób, które rozpoczynają przygodę z programowaniem polecam . Dlatego, że szybko zobaczą efekty swojej pracy zapoznają się z działaniem mikrokontrolera. Oczywiście ma ten język swoje wady i zalety o czym się kilka razy przekonałem. Ale nie będę rozpisywał się , który język wybrać pozostawiam to wam. Zobaczcie jak się pisze w trzech językach i sami zobaczycie, który język programowania się wam spodoba. 

Uzbrojeni w makietę, książki i oprogramowanie możecie zaczynać swoją przygodę z mikrokontrolerami. Jednak trzeba jeszcze pamiętać o jednej sprawie, potrzeba wiele godzin spędzonych nad układami aby dobrze poznać zasady programowania. Będzie różnie , czasem uda się za pierwszym razem coś uruchomić a czasem efekt przyjdzie po wielu godzinach. Ale tak już jest w elektronice, że jest do dość specyficzna dziedzina wymagająca czasu, oraz cierpliwości. A w efekcie nauczycie się programować i projektować ciekawe konstrukcje. 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza